پخش زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
English عربي
3674
-
الف
+

مخاطب ایرانی به کدام ژانرها علاقه‌مندتر است؟

در این گزارش خوانش نظرسنجی آی‌فیلم درباره موفق ترین کارگردان سریال‌های ایرانی را بخوانید.

در این گزارش خوانش نظرسنجی آی‌فیلم درباره موفق ترین کارگردان سریال‌های ایرانی را بخوانید.

به گزارش آی‌فیلم، در نظرسنجی هفته گذشته آی‌فیلم فارسی، مخاطبان این شبکه به این سؤال پاسخ داده‌اند: «به نظر شما، کدام کارگردان در جذب مخاطب، موفق‌تر عمل کرده است؟»؛ داوود میرباقری با «مختارنامه»، رضا عطاران با آثار طنزش، سیروس مقدم برای «پایتخت»، زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور برای «یوسف پیامبر» و مهران مدیری برای سریال های طنز این کارگردان مطرح به نظرسنجی گذاشته شدند که داود میرباقری کارگردان سریال «مختارنامه» در صدر این نظرسنجی ایستاد و مخاطبان، او را به عنوان موفق‌ترین کارگردان در جذب مخاطب انتخاب کردند.

در نتایج به دست آمده، پس از داوود میرباقری که با بیش از ۳۳ درصد آرا به عنوان موفق‌ترین کارگردان در جذب مخاطب معرفی شد، سیروس مقدم با مجموعه پایتخت و ۱۹ درصد در رده دوم قرار گرفت. رضا عطاران، زنده‌یاد فرج‌الله سلحشور و مهران مدیری نیز به ترتیب با آرای تقریبی ۱۸، ۱۶ و ۱۴ درصد در رده‌های سوم تا پنجم ایستادند. در این یادداشت تلاش می کنیم با ارجاع به نتایج این نظرسنجی دست به نوعی مخاطب شناسی عملی بزنیم و به تحلیل یافته های آن بپردازیم.

چند نکته مهم در این نظرسنجی وجود دارد که اهتمام و توجه به آن به ویژه برای عوامل تولید سریال های تلویزیونی و مدیران و سیاستگذاران شبکه‌ها می تواند مفید و کاربردی باشد:

  1. اینکه داود میرباقری به عنوان موفق ترین کارگردان انتخاب شده؛ یعنی سریال «مختارنامه» با وجود تکرار در رسانه ملی و انتقاداتی که نسبت به این تکرار و تعدد پخش در برخی رسانه ها مطرح شده، همچنان میان مخاطبان آی فیلم محبوبیت دارد و این محبوبیت تا جایی است که سازنده و مولف آن را به عنوان موفق ترین کارگردان انتخاب می کنند.

  2. به غیر از داود میرباقری نام فرج الله سلحشور هم وجود دارد که مخاطبان او را به خاطر کارگردانی سریال «یوسف پیامبر» برگزیده اند. سریالی که شاید بعد از مختارنامه دومین سریال پرتکرار آی فیلم بوده است. این یافته ها گواهی می دهد که مخاطبان از یک سو به تماشای سریال های تاریخی و مذهبی علاقه ویژه دارند و از طرف دیگر بازپخش پرتعداد آنها از جذابیت دراماتیکشان نکاسته است.

  3.  در میان کارگردان های موفق برگزیده، نام دو کارگردان کمدی و طنز هم به چشم می خورد. رضا عطاران و مهران مدیری که بارها مجموعه های طنز یا سریال های کمدی آنان از شبکه آی فیلم پخش شده و از جمله سریال ها و آثاری که همواره درخواست بازپخش آنها وجود داشته، کارهای این دو کارگردان است. این نشان می دهد که از یک سو مخاطب به تماشای ژانر کمدی و آثار طنز در کنار آثار تاریخی علاقه دارد و از سوی دیگر این دو کارگردان در میان کارگردان های طنز از محبوبیت و رای بیشتری برخوردار هستند.
    وقتی مجموعه کارهای این دو کارگردان را در کنار هم قرار دهیم، متوجه می شویم که مخاطب هم به سریال هایی با درونمایه طنز و هم کمدی های آیتمی و اپیزودیک علاقه دارد و آنها را می پسندد.

  4. در این نظرسنجی نام یک کارگردان دیگر هم به چشم می خورد: سیروس مقدم. او حتی بعد از داود میرباقری در رتبه دوم این نظرسنجی قرار گرفته است. حتی پیش از رضا عطاران و مهران مدیری. سیروس مقدم با اینکه کارگردان تجربه گرایی است و انواع ژانرها از تراژدی تا پلیسی و جنایی را در کارنامه خود دارد؛ اما به دلیل ساخت سریال طنز «پایتخت» مورد توجه و تایید مخاطبان قرار گرفته و حتی امتیازی بیش از نام آوران عرصه طنز به دست آورده است. این راز موفقیت سریال پایتخت را نشان می دهد و اینکه چطور به نخستین سریال در طول تاریخ تلویزیون بدل می شود که به سری ششم خود رسیده و همچنان مخاطب، خواهان ادامه آن است. ضمن اینکه همواره متقاضی تکرار و بازپخش سری های قبلی آن نیز هست.
     با اینکه این سریال بارها از شبکه آی فیلم و حتی شبکه های دیگر پخش شده؛ اما همچنان تقاضا برای بازپخش آن بالاست و بازپخش دوباره آن از سری اول که مدتی است از شبکه آی فیلم آغاز شده باز هم با استقبال بالای مخاطب همراه است.
    سریال «پایتخت» به عنوان یک سریال موفق تلویزیونی که همه مولفه های کمدی، خانوادگی و اجتماعی را در خود دارد، می تواند به عنوان یک شاخص و تراز تلویزیونی به نمونه و الگویی برای شناخت رمز و رازهای موفقیت یک سریال در جذب مخاطب و رضایت او بدل شود و در نهایت به تولید نمونه های مشابه منجر شود.

  5. نتایج این نظرسنجی نشان می دهد دو ژانر تاریخی-مذهبی و کمدی چه در ساختار داستانی و تک خطی و چه در ساختار اپیزودیک و آیتمی، از ظرفیت و ظرافت بیشتری برای جلب و رضایت مخاطب برخوردارند و سرمایه گذاری نمایشی رسانه ملی در این ژانرها می تواند به خوبی جواب دهد. ضمن اینکه خود این نظرسنجی ها می تواند معیار عینی و عملی برای فهم نیازها و خواسته های واقعی مخاطب باشد.
    در نهایت باید از اقدام شبکه آی فیلم در انجام اینگونه نظرسنجی ها هم سخن گفت. شبکه آی فیلم با برگزاری نظرسنجی های هدفمند و با پشتوانه فکری قوی، علاوه بر ایفای نقش شبکه تخصصی فیلم و سریال های ایرانی، حالا به عنوان شبکه ای که می تواند نبض مخاطب را نیز بسنجد جایگاه یافته است.
    دنبال کردن نتایج این نظرسنجی ها می تواند برای سیاستگذاران تولید آثار داستانی، ایده پردازان، فیلمنامه نویسان و سازندگان فیلم و سریال های ایرانی نیز به مثابه یک جهت نمای تمام عیار کارکرد یابد.

    بیشتر بخوانید:
    کارگردان مختارنامه در صدر نظرسنجی آی‌فیلم

    (نویسنده:  سیدرضا صائمی برای وب‌سایت آی‌فیلم)

    ص گ

نظر شما
ارسال نظر